Moc gazu, wygoda płynu

9 faktów o gazie płynnym (LPG)
- LPG to akronim od angielskiego liquefied petroleum gas. Termin ten jest używany do opisania mieszaniny dwóch gazów – propanu i butanu.
- Propan i butan mają różne właściwości. Gaz płynny LPG wykorzystuje najlepsze z nich.
Niska temperatura wrzenia propanu sprawia, że z łatwością można go przechowywać w niskich temperaturach, przez co świetnie się sprawdza w zastosowaniach komercyjnych, centralnym ogrzewaniu, gotowaniu i transporcie.
Butan jest dostarczany głównie w butlach do przenośnych zastosowań: w mobilnych nagrzewnicach, przyczepach turystycznych, grillach.
Połączenie propanu i butanu pozwala na uzyskanie najlepszej wydajności energetycznej i właściwości. - Gaz płynny (LPG) został pierwszy raz wyprodukowany w 1910 r. przez dr. Waltera Snellinga. W celach komercyjnych zastosowano LPG dwa lata później. Aktualnie LPG dostarcza 3 proc. energii zużywanej na całym świecie, a korzysta z niego ponad miliard ludzi na wszystkich kontynentach.
- Płynność unikalną cechą LPG.
Termin „gaz płynny” może wydawać się sprzeczny. W naturze wyróżnia się trzy stany skupienia: stały, ciekły i gazowy. To właśnie płynność stanowi unikalną cechę LPG, która sprawia, że gaz płynny jest popularnym i łatwym w transporcie źródłem energii.
W normalnej temperaturze i ciśnieniu gaz płynny ma postać gazową. Schłodzony lub poddany działaniu ciśnienia, zamienia się w ciecz i w takiej postaci jest przechowywany w butlach lub zbiornikach. Po zmniejszeniu ciśnienia gaz płynny ponownie staje się… gazem. - 1 l ciekłego LPG = 270 l energii gazowej.
W ciekłej formie LPG wygląda jak woda. Wyjątkowe właściwości pozwalające na rozszerzenie objętości gazu płynnego przez zmianę jego postaci umożliwiają transport dużej ilości energii w kompaktowych rozmiarach. - Gaz płynny to niskoemisyjna, łatwo dostępna alternatywa.
LPG można łatwo transportować i przechowywać w dowolnym miejscu. To źródło energii, które praktycznie nie emituje sadzy, emituje niewiele związków siarki oraz znacznie mniej CO₂ w porównaniu z takimi paliwami jak węgiel, olej opałowy, benzyna. Świetnie sprawdza się tam, gdzie nie ma dostępu do sieci gazowej czy ciepłowniczej. - Gaz płynny LPG – energia z natury.
Propan i butan, które tworzą LPG, występują naturalnie. Większość gazu płynnego (60 proc.) jest odzyskiwana podczas wydobycia gazu ziemnego i ropy naftowej z ziemi. Pozostałe 40 proc. to produkt uboczny rafinacji ropy naftowej. - Gaz płynny LPG – tysiąc zastosowań, miliard użytkowników.
Istnieje ponad tysiąc zastosowań gazu płynnego (LPG) – od użytku domowego, poprzez instalacje na farmach, transport, po zastosowanie przemysłowe. Z tego wydajnego, bezpiecznego, przyjaznego środowisku i wszechstronnego źródła energii korzysta na całym świecie ponad miliard użytkowników. - LPG – sprawdzone, powszechnie dostępne i skuteczne w walce z zanieczyszczeniem powietrza źródło energii.
Gaz płynny (LPG) jest powszechnie dostępną alternatywą dla prawie wszystkich źródeł zanieczyszczeń powietrza – ogrzewania pomieszczeń, gotowania, transportu, przemysłu i biznesu (np. rolnictwa).
Podstawowe informacje
Co to jest?
LPG jest mieszaniną gazów (propanu i butanu), wyselekcjonowanych z gazu ziemnego i ropy, a następnie magazynowanych i transportowanych w postaci płynnej pod ciśnieniem.
Jakie są korzyści?
Niska zawartość węgla: LPG jest niskowęglową alternatywą dla paliw kopalnych, takich jak węgiel czy olej opałowy. Emisje dwutlenku węgla są tutaj niższe odpowiednio o 15% i 20%.
Wydajność: Wartość energetyczna LPG jest wyższa niż w przypadku większości paliw kopalnych. W efekcie, propan-butan może spalać się w wyższej temperaturze, co przekłada się na jego większą efektywność.
Propan-butan jest produktem ubocznym w produkcji ropy i gazu ziemnego.
W produkcji LPG nie są konieczne żadne szczególne wysiłki, mające na celu jego wydobycie.
Koszty: Wyższa wartość energetyczna i wydajność sprawiają, że LPG jest najbardziej opłacalnym paliwem w regionach niepodłączonych do sieci gazowej.
Elastyczność: LPG może być przechowywany w butlach lub specjalnych zbiornikach przy domach, gospodarstwach rolnych, kompleksach przemysłowych, itp., co czyni to paliwo wysoce elastycznym dla potrzeb związanych z gotowaniem, ogrzewaniem czy zasilaniem. Używany w pompach ciepła, systemach mikro-CHP i kotłach kondensacyjnych może dodatkowo zwiększyć wydajność całego systemu. W odróżnieniu od skroplonego gazu ziemnego (LNG), LPG nie wymaga schładzania, by zmienił stan skupienia na ciekły.
Jak to działa?
Propan-butan jest naturalnym produktem ubocznym, który powstaje w procesie wydobycia gazu ziemnego i ropy lub rafinacji ropy naftowej. W temperaturze pokojowej LPG ma postać lotną, jednak przy zastosowaniu choćby skromnego systemu chłodzenia lub pod ciśnieniem przybiera formę płynną. W takiej formie łatwiej go przechowywać i transportować. W celu utrzymania LPG w postaci płynnej, jest on przeważnie przechowywany w zbiornikach stalowych, aluminiowych lub kompozytowych, w których można utrzymywać ciśnienie i temperaturę na stałym poziomie.
Przydatność/zastosowanie
LPG jest szczególnie pożądany na terenach wiejskich, które nie są podłączone do głównych sieci gazowych. Na tych obszarach może stanowić dla ludzi i prowadzonych przez nich przedsiębiorstw niskowęglową i korzystną finansowo alternatywę dla węgla, oleju grzewczego, ropy czy elektryczności z sieci.
Zbliżony właściwościami do gazu ziemnego z głównej sieci, LPG jest elastycznym źródłem energii i ma szeroki zakres zastosowania, m.in.: ogrzewanie budynków, podgrzewanie wody, gotowanie i zasilanie. Coraz częściej stosuje się go również w transporcie. W połączeniu z wydajnymi pod względem zużycia energii technologiami konwersyjnymi, takimi jak kotły kondensacyjne czy systemy mikro-CHP, możliwe są dalsze oszczędności węgla i energii.
Zbiornik na propan-butan wymaga odpowiednio dużej powierzchni. Napełnienie zbiorników wiąże się z koniecznością użycia specjalnych samochodów. Może to rodzić problemy w niektórych oddalonych regionach lub w przypadkach, kiedy samochody nie mają dostępu do zbiornika. Możliwe są „uszyte na miarę” indywidualne rozwiązania z użyciem mniejszych samochodów, wiąże się to jednak z wyższym kosztem.
Alternatywą mogą być tutaj przenośne zbiorniki w kształcie butli. Takie butle ważą maksymalnie 5 kilogramów i sprzedawane są na stacjach benzynowych. Dzięki temu drobniejsi użytkownicy mogą również korzystać z dobrodziejstw propanu-butanu i uniknąć wysokich kosztów ponownego napełniania zbiorników w niedostępnych regionach.
Szczegółowe informacje
Koszty, oszczędności, zyski
Propan-butan jest uważany za konkurencyjną cenowo alternatywę dla innych paliw kopalnych w regionach gdzie niedostępna jest sieć gazowa. LPG jest jednak przeważnie droższy od gazu z sieci.
Ponieważ LPG jest produktem ubocznym w procesie przetwarzania ropy i gazu, łatwiej go pozyskać, a proces skraplania jest tańszy, w porównaniu z LNG.
W zależności od wymaganej ilości, przyjęło się, że pojemnik z propanem-butanem znajduje się w pobliżu miejsca zastosowania. Wiąże się to oczywiście z koniecznością poniesienia pewnych inwestycji na początku.
Wpływ na środowisko naturalne
LPG jest uznawany za niskowęglowe i zanieczyszczające środowisko w niskim stopniu paliwo kopalne. Emituje ok. 20% mniej dwutlenku węgla niż olej opałowy i 50% mniej niż węgiel.
Wykorzystywany jako paliwo w przemyśle samochodowym, LPG emituje 15% mniej dwutlenku węgla, 40% mniej węglowodorów i 35% mniej tlenków azotu (NO i NO2). Należy jednak wziąć pod uwagę również energię zużywaną do produkcji, transportu i magazynowania propanu-butanu. W efekcie emisje są większe niż w przypadku gazu ziemnego przesyłanego gazociągiem. LPG nie jest paliwem odnawialnym.
Wydajność
W przypadku wykorzystywania propanu-butanu jako paliwa, jego wydajność zależy od skuteczności technologii, która zamienia paliwo w produkt końcowy, jakim jest ogrzewanie lub energia. Warto tu zwrócić uwagę na dwie istotne kwestie:
- LPG w zbiorniku jest utrzymywany w stałej temperaturze i pod stałym ciśnieniem. W tych warunkach propan-butan w temperaturze wrzenia wytwarza parę (gaz), która może być wykorzystywana do gotowania i podgrzewania. Aby utrzymać ciśnienie na stałym poziomie, konieczne jest regularne zapotrzebowanie na gaz.
- W przeciwieństwie do LNG (skroplonego gazu ziemnego), propan-butan nie skrapla się w zbiornikach ani butlach, które są ściśle zamknięte pod ciśnieniem.
Wykorzystanie komercyjne
LPG jest paliwem w pełni komercyjnym i szeroko dostępnym w całej Europie
Utrzymanie i serwisowanie
Nie ma zastosowania.
Szczegóły techniczne
LPG jest mieszaniną propanu (C3H8) i butanu (C4H10). Proporcje tych dwóch składników mogą być różne. W zależności od tych proporcji, szczegóły techniczne mogą się różnić w następujących parametrach:
Temperatura wrzenia: między -10 ºC a -420 ºC. Temperatura topnienia: między -1380 ºC a -1880 ºC (Primagaz, 2013)
Wartość kaloryczna: 93-125 MJ/m3 (Systemy Energii Odnawialnej, 2013)
Wartość opałowa: LHV – 46-48 MJ/kg; HHV – 49-52 MJ/kg
(Staffell, 2011)
Organizacje handlowe
European LPG Association (Europejskie Organizacja Gazu Płynnego) www.aegpl.eu
World LPG Association (Światowa Organizacja Gazu Płynnego) www.worldlpgas.com